Heel veel is nieuw bij Utrecht Dragons

Wie even niet heeft opgelet, miste een gestage groei bij Utrecht Dragons. De Utrechtse ijshockeyers maken beetje bij beetje stappen voorwaarts, zoveel is duidelijk. Zowel in de selectie van de hoofdmacht, op de ranglijst als in de organisatie. Heel veel is nieuw bij de club met als uitvalsbasis De Vechtsebanen in Utrecht-Noord.

Marco van Doorn
Fotocredits: Archief Utrechtse Sportkrant

Om te beginnen met de naam. Het aloude IJshockey Club Utrecht (IJCU) Dragons is verdwenen, de clubnaam Utrecht Dragons is actueel. Wellicht symbolisch voor een nieuw elan. ‘Als ik er op terugkijk is het eigenlijk raar dat we niet eerder onze naam hebben aangepast van IJCU Dragons naar Utrecht Dragons’, aldus voorzitter Marco van Doorn. ‘Nu is het duidelijk waar we vandaan komen, zoals je ook Nijmegen Devils, Amsterdam Tigers en Eindhoven Kemphanen hebt. Met de naam Utrecht Dragons laten we nog meer zien dat we aan deze stad zijn verbonden, dat we een koppeling hebben. Zoals we ook het stadslogo op het shirt hebben.’

Belangstelling

Maar er is meer ‘nieuw ’bij Utrecht Dragons. Zo heeft de nauwelijks onderhouden website een behoorlijke, verfrissende gedaanteverwisseling ondergaan (utrechtdragons.nl), stapt de club voor het digitaal aanschaffen van toegangskaarten komend seizoen over van Ticketpoint naar Ticketmaster en heeft het stappen gezet in de verkoop van fan artikelen als shirts en shawls. Daarnaast mocht de selectie van de coaches Willem van de Kraak en Tonny Collard liefst drie nieuwe spelers verwelkomen: Dylan Collard, Dean Versteeg en de Canadees Ethan Elliot.

Klotst het geld dan ineens tegen de plinten bij Utrecht Dragons? Nee, dat niet. ‘Maar de belangstelling van sponsoren neemt duidelijk toe, evenals de publieke belangstelling’, klinkt met enige trots uit de mond van Van Doorn. ‘We hebben nu de hele boarding vol met sponsoren. Met CCM (ijshockeykleding) en Adidas (casual wear) hebben we voor langere tijd twee belangrijke sponsors aan ons weten te binden. En daar hebben we recent Maandag®, een detacheerder, voor drie jaar aan toegevoegd. Zoals we graag alle nieuwe sponsoren voor langere tijd willen vastleggen. Daarmee willen we toekomst van het ijshockey in Utrecht waarborgen.’

Medewerkers

Van Doorn c.s. weten zich gesteund door een steeds groter wordende groep mensen die zich wil inzetten voor Utrecht Dragons. ‘Daar zijn we heel blij mee. In de regel hebben de meesten er geen moeite mee om voor een uur of een paar uurtjes in de week hand- en spandiensten te verrichten. Het probleem blijft om geschikte mensen te vinden die zich structureel beschikbaar willen stellen.’

En vooral dat laatste wordt binnenkort actueel. Want wat ook ‘nieuw(s)’ is, is dat Van Doorn aan het eind van het seizoen zijn functie(s) neerlegt. ‘Dat is mijn eigen beslissing geweest. Na negen jaar merk ik dat het plezier een beetje weg is. Ik vind het niet eerlijk tegenover de club om nog langer te blijven. Ook al gaat het goed met Utrecht Dragons. De financiën zijn op orde, al hebben we geen grote reserves. Maar ik doe te veel. Naast voorzitter zijn, had ik nog wel vijf taken.’

Toekomst

Hij laat een gezonde club achter, weet – nu nog – voorzitter Marco van Doorn. Hij ziet niet alleen groei bij de eerste selectie, maar tevens aan de ‘onderkant’ van de club. Het ledental groeit bij U9 en U11 en de oudere jeugd doet het prestatief gezien goed. U17 staat ongeslagen bovenaan, U15 staat derde met maar twee punten achter op de beide koplopers.’

Er zal dus een nieuwe voorzitter moeten komen, maar hij is nog niet weg, wil Van Doorn maar zeggen. ‘Ik maak keurig het seizoen af. Het is natuurlijk niet zo dat ik nooit meer op De Vechtsebanen kom. Integendeel, ik hou van het ijshockey, maar dan voortaan als toeschouwer. Ik hoop dat er een aantal mensen opstaan die de club verder kunnen leiden.’

Vorige
Vorige

Haller, de held van Ivoorkust

Volgende
Volgende

Vrouwen FC Utrecht verliezen van PSV