Respondenten: ‘Welcome to the club actie verbetert imago golf’

In 2023 heeft de NGF voor het derde jaar op rij een imago-onderzoek uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau Validators. Het onderzoek volgde op een ludieke actie georganiseerd door de bond, samen met verschillende golfclubs, genaamd ‘de ruil-je-rode-broek-in-weken’. Leden werden eerder dit jaar opgeroepen om symbolisch de rode broek af te staan om zo het imago van golf te veranderen. Op die manier lieten bestaande leden een nieuwe generatie golfers - met een knipoog - zien dat iedereen welkom is bij de club. 

‘Golf staat bekend als 'kaksport’’ zei Daniëlle Wallet, Marketing Directeur van de NGF bij de start van de campagne. ‘Onderzoek toont aan dat een aanzienlijk deel van de niet-golfers denkt dat de gemiddelde golfer in een rode of geruite broek op de baan staat. Geen enkele groep komt zo sterk bovendrijven als ‘de kakkers’ als mensen aan golf denken: een kwart van de mensen ziet golf als (veel te) dure elitesport. Dat beeld willen we blijvend veranderen,’ aldus Wallet.

De resultaten van de campagne zijn getoetst bij meer dan 7.000 golfers en niet-golfers die een vragenlijst over de campagne invulden. De eerste resultaten zijn bekend. Uit het onderzoek blijkt dat mensen die de Welcome to the club-campagne hebben gezien positiever denken over golf dan mensen die niet in aanraking zijn gekomen met de campagne. De groep die de campagne heeft gezien waardeert golf beter. Zonder de campagne gezien te hebben, denkt 29% van alle niet-golfers positief of zeer positief over golf. Wanneer niet-golfers de campagne wel hebben gezien, stijgt dit percentage en denkt 55% positief tot zeer positief over golf.

Associatie

De campagne lijkt tevens een positief effect te hebben op niet-golfers en hun associatie met golf en golfers. Zo wordt golf door de personen die de campagne hebben gezien vaker met sport, (mentale) gezondheid en plezier geassocieerd, dan door mensen die de campagne niet hebben gezien. Ook is de associatie dat golf alleen voor welgestelden is minder van toepassing op de groep die de campagne heeft gezien. De campagne straalt ook positief af op golfers zelf, zij worden vaker gezien als gedreven, geduldig en passievol door mensen die de campagne hebben gezien.

Maar wat betekent dit voor de intentie om te gaan golfen? Van alle niet-golfers heeft 20% de intentie om te gaan golfen. In de groep van niet-golfers die de campagne heeft gezien is dit 51%.

Imago

In de Welcome to the club-campagne werd met de vooroordelen (‘golf wordt gespeeld door vermogende mannen op leeftijd met rode broeken’) gespeeld en komend jaar zal de bond deze opnieuw benoemen en laten zien dat golf nog veel meer te bieden heeft. Daarnaast blijven de campagnes Probeer Golf en Golfstart in stand gehouden, om te laten zien dat golf toegankelijk, laagdrempelig en niet duur hoeft te zijn. De Golfbond: ‘Kortom, we laten zien dat golf voor iedereen is en goed is voor iedereen.’

Wallet: ‘Neem vooral ook je vrienden of kinderen mee naar de golfbaan om kennis te maken met de sport. Maar kijk ook eens om je heen of er in jouw kennissenkring wellicht vrouwen zitten voor wie golf wel eens een nieuwe passie zou kunnen worden. Zo zou het idealiter moeten gaan, wat ons betreft. Nu en straks. Diversiteit en verjonging zijn de sleutel voor een gezonde toekomst van de golfsport.'

Vorige
Vorige

Erik van der Meer naar Qatar

Volgende
Volgende

Floortje Mackaij blijft langer bij Movistar